Artikkeli

Mitä olen oppinut kymmenessä vuodessa autokaupasta.
 

Esipuhe

Autokauppa murroksessa.

Olen iloinen, että kohtalo on tuonut minut autoalalle. Olen kotoisin pitkien välimatkojen paikkakunnalta ja autoillut heti 18 -vuotiaasta lähtien. Tästä on syntynyt mielenkiinto autoihin, mikä on pikku hiljaa kasvanut intohimoksi.  Alan hurja kehittyminen ja muutoshakuisuus on pitänyt mielenkiinnon yllä ja ollut olemassa koko urani ajan. Kehityksen suurimmat toimeenpanevat tekijät ovat olleet internetti, sitä kautta kuluttajien tietoisuus ja helppous vertailuun. Toisin kuin monet autokauppiaat, itse pidän tätä vain positiivisena niin autokauppiaan, kuin kuluttajan kannalta. Lisäksi ilmastomuutoksen torjuminen, talouden taantuma ja lisääntyvä tarjonta on vienyt kehitystä eteenpäin. Henkilökohtaisessa elämässäni tässä aikaikkunassa olen löytänyt miehen, rakentanut talon sekä saanut tärkeimmän asian elämässäni -tyttölapsen. Ollessani vuoden kotona, oli autoala mennyt hurjasti eteenpäin ja uuden oppiminen jatkui niin töissä, kuin kotona.

mitä olen oppinut 10 vuodessa autokaupasta

Kuluttaja suurin hyötyjä!

Nopean kehityksen summana autokauppa tarjoaa kuluttajalle valtavasti vaihtoehtoja ja minulla on mahdollisuus kokemusteni kautta auttaa selvittämään tästä viidakosta kullekin sopiva vaihtoehto edullisimpaan hintaan. Kattava tietoisuuteni erilaisten rahoitusratkaisujen vaikutuksesta yrityksen talouteen auttaa miettimään eri vaihtoehtoja yrityksen eduksi. Yksityistalouksissa mennään entistä enemmän kiinteään kuukausimaksuun omistamisen sijaan yllättävien isompien kuluerien ja auton arvonaleneman haitan välttämiseksi. Moottori- sekä mallivaihtoehdoista tieto on lisääntynyt hurjasti automatkani aikana. Katseeni on enemmän tulevaisuudessa, kuin jumittunut jo totuttuihin ratkaisuihin. Autokaupat tehdään nykyään enenemissä määrin netissä ja puhelimitse ajan säästämiseksi. Arvostus vapaa-ajan harrastuksiin on lisääntynyt vastapainona kiireiselle työelämälle, joten kaiken ylimääräisen hoitamiseen kellosta riittää niin vähän.
Minulla on ollut mahdollisuus työskennellä useammassa autoliikkeissä, eri tehtävissä, nähden autoliikkeiden vaihtelevia toimintatapoja. Toimistopäällikön tehtävässäni olen saanut vankan osaamisen autopapereiden hoidosta, joten osaan tarvittaessa käsitellä esim. verotuksellisia poikkeuksia hyvin kattavasti. Eri liikkeiden johtoryhmässä istuessani alan haasteet, kuten onnistumisetkin on tullut todettua. Tätä haluan hyödyntää auttamalla asiakasta löytämään autoliikkeelle ongelmaksi muodostuneen auton edulliseen hintaan. Parhaassa tapauksessa päästään lopputulokseen, jossa kaikki voittavat.

Mielenkiintoista on ollut seurata myös TraFin kehitystä ja sitä kautta tehokkuuden lisääntymistä autoalalla. Auton omistajalle asiat ovat muuttuneet sekä turvallisemmiksi, että helpommiksi sähköisen järjestelmän avulla. Enää ei ole luovutustodistuksia, millä pystyisi auton myymään sen jouduttua vääriin käsiin, tai rekisteriotetta, minkä jäädessä autoon tuleva omistaja saa tietää edellisen omistajan nimen ja kotiosoitteen.

millaista on tulevaisuuden autokauppa?

Teknologia tulee mullistamaan autonostajan kulutustottumukset.

Ollessani automyyjänä myynti- sekä tuotekoulutukset ovat antaneet minulle paljon tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja teknologian hurjasta kehittymisestä. Olen itse saanut huomata, että kuluttajat haluavat helppoutta ja vaivattomuutta hankinnan hoitamiseen, ei jakseta tai ehditä kilpailuttaa. Osa myös pelkää tulevansa huijatuksi autokaupassa ja olen itse päätynytkin omassa toiminnassani läpinäkyvään hinnoitteluun! Nämä seikat saivat minut uskomaan, että palvelulleni, sekä ammattitaidolleni olisi tarvetta. Teknologian kehitys on siinä pisteessä, että arvioita on heitelty, koska autot ajavat itse. Tähän on kuitenkin vielä matkaa, kun katsotaan uusien autojen myyntihintoja, sekä Suomen autokantaa. Tätä ikääntyvää ja hyvin korkeapäästöistä kalustoa tulisi saada uusittua. Hallituksen avustukset ovat valitettavasti olleet vielä varsin nihkeitä ja monissa tapauksissa mahdottomia hyödyntää. Myöskin median vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen on valtava. Osittain puutteellista ja arvioihin perustuvaa tekstiä joudumme lukemaan liian usein. Suosittelenkin aina tutkimaan aiheesta myös muualta, ns. luotettavimmista lähteistä, kuten AKL:n nettisivuilta.

Aito kiinnostus asiakkaan taustoista, sekä arjen pyörimisestä on auttanut minua asiakkaan kanssa toteuttamaan parhaan kokonaisratkaisun auton hankinnassa. Oman yritykseni kautta uskon voivani palvella asiakkaitani vieläkin yksilöllisemmin ja laadukkaammin. Auttamisen halu, sekä tahtotila palvelun viemiseen odotuksia pidemmälle, ovat johtaneet kiitettäviin asiakastyytyväisyystuloksiin. Alalla on hyvin kattavat asiakastyytyväisyyskyselyjärjestelmät olleet jo pitkään. Tähän tottuneena toivonkin aitoa palautetta myös Sinulta. Uuden auton tilauksesta luovutukseen on pitkä matka ja virheiden mahdollisuus on hyvin todellista -ihmiset kun tätäkin matkaa ohjaavat, eikä tietotekniikkakaan ole pettämätöntä. Pystyn kuitenkin olemaan tässäkin avuksi sekä myyjän, että asiakkaan suuntaan. Vastuu on kuitenkin loppukädessä auton myyjällä.

kauniimpi autokauppa

Vastuullisuus on seuraava autoalan trendi.

Edullisemmat ja päästöttömämmät vaihtoehdot ovat lähellä sydäntäni, sekä rahapussia ja olen oppinut, että nämä samat asiat kiinnostavat myös nykypäivän autonostajaa. Auto on yleensä sen hankkivalle välttämätön, kulut ja riskit mielellään minimoidaan ajonautinnon siitä kärsimättä. Vaikea yhtälö, mutta kehityksen myötä yhä todellisempi. Sähkö- hybridi- sekä kaasuvaihtoehdot kannattaisi ottaa vakavasti huomioon vaihtoehtona. Kaasu- sekä sähkönjakelupisteet lisääntyvät hyvää vauhtia ja ympäristö sekä lompakko kiittää. Kymmenen vuoden aikana olen saanut tutustua moniin autoalalla toimiviin, eri ammattikunnan ihmisiin, joilta saan hyödynnettävää tietoa elävästä elämästä. Missä mennään ja mitä mahdollisesti tuo tulevaisuus. Olen halukas ottamaan sinut tähän joukkoon mukaan!

Ystävällisesti;

Autoalan sekatyönainen, yrittäjä, äiti ja asiakaspalvelija -Marika Lasturanta

minusta sanottua
Naisena tuntuu, että autokaupassa ei oteta oikein tosissaan. Marikan kanssa on aina ollut ilo asioida, kun panos on ollut 100%:nen. Kun aika tulee, tiedän kenen puoleen käännyn.
Tiina K. Kirjailija

Ota yhteyttä

+358 40 961 7136
marika.lasturanta@carry.fi
Hämeenlinna
Toimialue: Suomi