Artikkeli

juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopivin voimanlähde

 

ESIMERKKI: BMW i3  CO₂ -PÄÄSTÖ 0G/KM

Täyssähköauton etuja

  • N. 200 km ajo vuorokaudessa ja mahdollisuus kotona auton akun täyslataamiseen -näin autoilun kustannukset jäävät n. 4,00e/vrk verot mukaan laskettuna
  • Ei aiheuta päästöjä, ei moottorimelua.
  • Pienet huoltokustannukset. Moottorijarrutus kuluttaa jarrupaloja vähemmän, eikä muitakaan kuluvia osia ole niin paljon (esim. jakohihna). 
  • Alhaisempi verotusarvo
  • Akulla on pitkä takuu ja se on kasattu useammasta moduulista. Vian ilmaantuessa suurella todennäköisyydellä ei siis tarvitse vaihtaa koko akkua.
  • Ripeä kiihtyvyys tuo turvallisuuden lisäksi ajamisen mukavuutta (0-100km/h 7,5 sekuntia)
  • Tehdaslisävarusteet ovat huokeampia hinnoiltaan johtuen CO₂ -perusteisesta verotuksesta

Mietittäviä seikkoja:

  • Onko latauspisteitä tarpeeksi omien reittien varrella
  • Pitkälle matkalle tulee lähteä julkisilla, toisella autolla, tai selvittää pikalatauspaikat ja pitää kahvitauot tuolloin
  • Miten sähköauto arvotetaan vaihdon tullessa eteen (vaikea ennustaa)
  • Huippunopeus useimmissa malleissa matalampi akun riittävyyden varmistamiseksi (esimerkkiautossa 150km/h, eli riittävä Suomen teille)
  • Kaikissa sähköautoissa ei ole mahdollisuutta vetokoukulle lainkaan, eikä suurempaa vetokykyä omaavaa sähköautoa ole tarjolla kuin pari mallia
  • Valinnanvaraa malleissa vähän, mutta lisääntyy jatkuvasti

Esimerkki: Volvo V90 T8 CO₂ -päästö 46G/KM

Hybridiauton etuja

  • Sähkön lisäksi käytössä voimanlähteenä on bensa tai diesel. Näin matkan teko ei pääty, vaikka latauspistettä ei löytyisi akuston tyhjennyttyä. Akku latautuu ajon aikana moottorijarrutuksissa ja osin polttomoottorin voimin. Tarjolla myös pelkästään ajon aikana latautuvia hybridejä. 
  • Verkkosähköllä ladattavissa hybrideissä on isompi akusto
  • Polttomoottorin ei tarvitse olla niin suuri, kun sähkö auttaa kiihdytyksissä. 
  • alhaiset polttoainekulut, päästöt, sekä moottoriäänet
  • ladattavan hybridiauton energiakustannukset ajonaikana lataavaa hybridiäkin pienemmät.
  • Osaan malleista vetokoukku mahdollinen suurellakin vetokyvyllä
  • Alhaisempi verotusarvo

Mietittäviä seikkoja:

  • Hankintahinta lähtökohtaisesti hieman korkeampi
  • rajallinen mallivalikoima ainakin toistaiseksi.
  • Isompi kokonaispaino
  • kaikkiin malleihin ei pystytä asentamaan vetokoukkua lainkaan
  • Polttoaineen säästö pitkillä matkoilla vähäinen

Esimerkki: Audi A3 g-tron CO₂-päästö keskimäärin 91g/km

Kaasuauton etuja

  • Taloudellinen, kilohinnat vaihtelevat asemittain, mutta esimerkkinä maakaasu 1,20e/kg ja biokaasu 1,45e/kg. Audi A3 g-tron kulutus on n. 3,5kg/100km. Gasum tarjoaa myös kiinteää kuukausipakettia yksityisautoilijoille ja siten kaasupisteet ovat käytössä rajattomasti.
  • Biokaasulla ajettaessa vähenee merkittävästi polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonekaasupäästöt -jopa 85 prosenttia! Maakaasulla saavutetaan 25 prosentin hiilidioksidipäästövähenemä verrattuna bensiiniin.
  • Kaverina on aina polttomoottori
  • Vetokoukku mahdollinen
  • Tiesitkö? Voit lisätä autoosi myös jälkeenpäin kaasusäiliön. Esimerkkiasennushinnat 4-sylinterisiin autoihin; bensa 2950,00e ja diesel 3950,00e
  • Voit asennuttaa myös lisäkaasusäiliön nykyiseen kaasuautoosi

Mietittäviä seikkoja:

  • Kiihtyvyys tällä 110hv g-tronilla on 10,8 s. 0-100km/h. Lähes vastaava 116hv bensakone suoriutuu tästä 9,9 s. 0-100km/h
  • Kaasutankkauspisteitä vielä harvakseltaan muualla, kuin pääkaupunkiseudulla, mutta lisääntyy esimerkiksi Gasumin toimesta noin 10 tankkauspisteen vuosivauhtia.

Selvitetään yhdessä mikä on sinun yrityksellesi sopivin voimanlähde. Sovi maksuton konsultointi, se ei sido sinua mihinkään.

-Marika

Ota yhteyttä

+358 40 961 7136
marika.lasturanta@carry.fi
Hämeenlinna
Toimialue: Suomi